Superfijne ademhalingsoefening om weer rustig te worden


Ervaar je stress, spanning, onrust, boosheid, verdriet om wat er nu allemaal weer gebeurt? Dat kan ik me goed voorstellen. Daarom wil ik je deze superfijne ademhalingsoefening geven. Deze helpt je om binnen een paar minuten weer rustig te worden. Deze ademhalingsoefening wordt ook wel hartcoherentie-oefening genoemd en wordt steeds meer gebruikt, ook in de zorg en in het onderwijs. Het is makkelijk en snel te leren en je merkt meteen dat het werkt! Hier volgt een uitleg, met tips en een handig filmpje. Dit alles natuurlijk met een Saskia-sausje overgoten ;o)


Ademhaling

Steeds meer mensen ontdekken dat je ademhaling erg belangrijk is als het gaat om stress. Door stress ga je sneller ademen en andersom: door je adem te vertragen verlaag je de stress levels in je lichaam. Hartcoherentie maakt hier gebruik van en voegt er nog wat aan toe: een gevoel van welzijn.

Je stemt je ademhaling hierbij af op 6x per minuut, dat betekent dat je steeds 5 seconden inademt en daarna weer 5 seconden uitademt. Dit is natuurlijk een richtlijn, je kunt ook makkelijker beginnen met 3 seconden in- en 3 seconden uitademen en het zo opbouwen. Maar die ademhaling van 6x per minuut zorgt voor een natuurlijke balans in je lichaam die zorgt voor innerlijke rust en ontspanning. Dit doe je 5 minuten lang en kunt het een keer of twee, drie per dag doen. Als je dit een paar weken kan volhouden, dan zul je echt flinke positieve veranderingen gaan ervaren in jouw lichaam en geest.


Zo werkt het…

Hier volgt een korte uitleg van de verschillende stappen:

  • Ga rustig zitten, met een recht rug, je voeten plat op de grond en je handen in je schoot. Je hoeft geen speciale ‘meditatie-houding’ aan te nemen, gewoon een alerte maar comfortabele houding die je even kan volhouden, zonder pijn.
  • Breng je aandacht naar je hart en stel je voor dat je daar naar toe ademt. Je kunt dit ondersteunen door je voor te stellen dat je daar een energie bol hebt zitten, die groeit bij het inademen en krimpt bij het uitademen; net als een ballon.
  • Stem je ademhaling af op 6x per minuut (hieronder staan nog tips hoe je dat kan doen).
  • Laat op een zachte manier een glimlach ontstaan aan de buitenkant, of de binnenkant van je gezicht. Dit kan je ondersteunen door een beeld op te roepen van:
    – iemand van wie je veel houdt
    – iets dat je heel graag doet
    – een herinnering aan fijn moment, waarin je je gelukkig en blij voelde
  • Doe dit 5 minuten lang. Daarna kun je je ervaring opschrijven of tekenen in een schrift. Hierdoor zul je je ontwikkeling door de tijd heen kunnen volgen.


Nog een paar praktische tips

Er zijn goede en gratis apps op je telefoon die het ritme van je ademhaling kunnen aangeven, kijk daarvoor maar eens in de Appstore of Google Play op je mobiel. Ik vind persoonlijk de app iBreath wel aardig. Je kunt deze gratis gebruiken en van alles instellen. Denk hierbij aan het ademritme en een rustige bel bij het wisselen van in en uitademen, zodat je de oefening met je ogen dicht kan doen. Je krijgt in de gratis versie wel wat reclame, maar die kun je uitschakelen door eenmalig €2,29 te betalen.

In het YouTube filmpje kun je ook gratis het ritme van een ademhaling van 6x per minuut zien en zo mee ademen:





Veel succes en vooral plezier er mee! Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd een reactie hier onder achterlaten, of me mailen via info@huisvantransformatie.nl








Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *